zondag 10 januari 2010

De verbouwing is begonnen! (stand eind 2009)

De verbouwing is begonnen! Het is een heel karwei, maar we schieten aardig op, omdat mijn vader heel de zomer aan het klussen is geweest. Mijn ouders zijn van juni tot eind september in Zweden geweest. Zelf ben ik in de zomer bijna drie weken geweest met mijn broer en eind augustus nog een keer heen en weer gevlogen. Mijn broer is eind september nog een keer per vliegtuig gereisd en met mijn ouders terug gereden.

Het eerste wat we hebben gedaan is de keuken afmaken. Het is een grote woonkeuken met een mooie oude houtoven. De vorige eigenaaar (onze buurman) was hier ook al mee begonnen, dus de muren en vloer hadden al een nieuwe betimmering met beplating gekregen en alles was weer redelijk recht. Voor de betimmering van de wanden hebben we gelijk een groot aantal pakketten hout aangeschaft bij de lokale Bygghandel. Ook voor de vloer hebben we mooi laminaat gekocht in Uddevalla. Uit nederland had ik ook nog wat Ikea kastjes meegebracht voor het keukenblok. Je zou verwachten dat je dit ook in Zweden had kunnen kopen, maar omdat de dichtsbijzijnde Ikea toch nog twee uur rijden is leek het me wel handig ze van thuis mee te nemen.


In de nieuw betimmerde woonkeuken staan al wat meubels die we via Blocket.se op de kop hebben getikt.


de nieuwe betimmering op de muur is whitewash grenen. Het keukenblok heeft een tijdelijk blad en nog niet alle kastjes hebben een deur.

Na mijn vakantie is mijn vader verder gegaan met het veranderen van de layout van de begane grond. De trap stond onhandig in het midden van het huis en is naar de hal verplaatst. De woonkamer is daarmee 90 graden gedraaid zodat er nu ook weer een houtkachel aangesloten kan worden op de schoorsteen. De vrijgekomen ruimte aan de achtergevel maakt plaats voor een kleine slaapkamer beneden en de bijkeuken met een nieuwe achterdeur.

Al met al toch veel werk dus ik vind dat we al veel opgeschoten zijn. Deze nieuwe kamers moeten nu nog afgetimmerd worden en de vloer in de woonkamer vervangen. Een funderingsmuur onder de kamer is namelijk deels ingezakt waardoor de vloer nu nogal afloopt naar het midden van de kamer. We zullen dus eerst met beton aan de slag moeten voordat we nieuwe balken kunnen leggen. Gelukkig is de bouwhandel vlakbij en is het altijd mogelijk een aanhangwagen te huren.

In de tuin hebben we ook al het een en ander gedaan. Eén van de eerste aankopen was dan ook een zitmaaier waarvan we goed gebruik gemaakt hebben. Vanwege de wegwerkzaamheden voor de deur kon mijn vader ook nog een mooie partij asfaltgrind aanschaffen die direct vooraan de oprit gestort werd. Vanwege de natte zomer was de oprit namelijk nogal modderig geworden!

In het nieuwe jaar hebben we dus nog voldoende te doen; ik zal proberen zo vaak mogelijk een bericht te posten met updates!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten