zondag 19 december 2010

Plannen maken






















Voor het volgend jaar liggen er natuurlijk weer allerlei plannen op stapel. Een aantal daarvan zal wel niet uitgevoerd worden, vanwege tijdsgebrek, maar het maken van plannen is al leuk genoeg. Eén van die plannen is het maken van een trädhus oftewel boomhut. Nou komt deze niet direct in een boom maar ernaast, maar omdat daar een klif is lijkt het wel of de hut in de boom zal hangen. Ook van binnen kijk je uit door de kroon van de eik die halverwege de rotswand staat en natuurlijk over het dalletje beneden. De ideeën hiervoor ben ik nu verder aan het uitwerken. In ieder geval wil ik een mini houtkachel plaatsen; ik kwam hiervoor een Zweedse producent tegen die een aantal mooie en betaalbare vedkaminer aanbiedt. Zie de foto hierboven. Het mooie is dat je op de kachelpijp tevens een waterreservoir kan monteren zodat je warm water hebt en deze het vertrek nog naverwarmt als het vuur gedoofd is.

link naar producent van deze vedkaminer: http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm

Met een paar oplossingen als deze kan je zo een off-grid boomhuis maken dat geheel zelfvoorzienend is.

De andere plannen voor volgend jaar zijn natuurlijk het renoveren en compleet nieuw betimmeren van de woonkamer in het huis. Hiervoor moeten zowel het plafond als de vloer opnieuw gedaan worden, dus dat wordt een beste klus. Ook hier moet een houtkachel geinstalleerd worden. Ik hoop dat dat op het bestaande rookkanaal mogelijk is, dus daarvoor wil ik eerst een schoorsteenveger langs laten komen, ook om dat kanaal te reinigen. Als de woonkamer klaar is, is het huis voor het merendeel af, al zal het belangrijkste ook nog gedaan moeten worden: het aansluiten van alle leidingen voor aan- en afvoer van water. Hiervoor komt een kleine aanbouw naast de badkamer, waar alle installaties geplaatst gaan worden.

Genoeg te doen dus in het nieuwe jaar. Nu moet ik zien wanneer we ons eerste bezoek gaan plannen en wanneer ik voor langere tijd kan gaan voor de grote klus van de woonkamer.

1 opmerking: