maandag 5 september 2011

Zomer in Zweden



Alhoewel het alweer op zijn eind loopt hier dan toch eindelijk een update over de zomer in Zweden die nu bijna achter ons ligt. Ten eerste was ik samen met mijn vader en een wagen vol spullen naar Zweden vertrokken eind mei, met de bedoeling dat mijn vader er heel de zomer zou blijven. Hoewel ik na een weekje weer terug ging kwamen me met de familie na drie weken weer terug voor de zomervakantie. Dat viel al vroeg dit jaar. Gelukkig kon ik dit jaar wel iets langer vrij nemen en dus drie weken blijven. Ten eerste hebben we aan de vloer van de woonkamer gewerkt. De oude vloer eruit halen, de ondervloer controleren, waar nodig vervangen, gaten dichten en nieuwe isolatie toevoegen. Tussen de vloerbalken lag nu nog steeds een dikke hoop zaagsel als isolatie! Dat spul geeft een muffe lucht in huis, dus dat moest er sowieso uit. De ondervloer bleek van goede kwaliteit en bestond voornamelijk uit zeer brede planken. Daar kon de nieuwe isolatie dus met gemak op; we konden er zelfs met gemak op staan.















Wat ook opgelost moest worden was het feit dat de vloer totaal niet meer waterpas was. Hiervoor hebben we dikke latten aan beide kanten tegen de vloerbalken getimmerd. Hierop komen dan weer de nieuwe dikke vloerplanken te liggen zoals op de foto te zien is.

Tegelijk met de vloer en in de laatste week waren we ook buiten bezig als het weer mooi was om een uitbouw te maken bij de badkamer. De badkamer is al een extra volume tegen het huis en die trekken we nu wat door. Er komt dan een kleine ruimte van 1,40 bij 2 meter bij waar de installaties voor de waterleiding en de boiler komen.

Mijn vader is na onze vakantie gebleven om hier verder mee te gaan. Ik heb hem midden augustus weer een lang weekend opgezocht om te kijken hoe het gaat en samen wat dingen te doen. Half september ga ik nog een keer en mijn broer daarna ook nog een weekje; daarna reizen ze samen terug en is het zomerseizoen echt afgesloten.

Het weer was bijzonder goed deze zomer met natuurlijk hier en daar wat regen maar over het algemeen mooi weer. We hebben dan ook veel aardappelen en groenten gekweekt. De groentetuin is weer een 15 meter opgeschoven zodat het stuk waar het vorig jaar stond nu een netjes grasveld is geworden. Volgend jaar schuiven we het dan weer op waarmee dan eindelijk het braakliggende en geploegde stuk land weer netjes erbij zal liggen (zonder onkruid!). Het laatste stuk blijft dan nog wel een stuk wild grasland met zomerbloemen.

later meer...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten